Forum για την πόλη

Ανοιχτή επιστολή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, για το σχέδιο του νέου ΠΔ για τον Υμηττό

10/01/2021
Τελευταία ενημέρωση: 10/01/2021 16:18


Ανοιχτή επιστολή έστειλαν, το μήνα Δεκέμβριο, στον (πρώην πλέον) υπουργό Περιβάλλοντος κ. Κ. Χατζηδάκη, εννέα συλλογικότητες, κυρίως από την περιοχή της Ηλιούπολης, ζητώντας την απόσυρση του προωθούμενου σχεδίου νέου Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) για την προστασία του Υμηττού.

Στην επιστολή γίνεται μια ιστορική αναδρομή στις αιτίες που οδήγησαν στην εκπόνηση διαδοχικών νομοθετικών πλαισίων προστασίας του Υμηττού, στην καταστρατήγηση και τις ανεπάρκειες αυτών των πλαισίων, αλλά και στο προωθούμενο σχέδιο νέου Π.Δ.. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην προωθούμενη διατήρηση και επέκταση του παράνομου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) στη Β’ Ζώνη Προστασίας του Υμηττού, στα όρια των δήμων Ηλιούπολης και Αργυρούπολης.

Οι περιβαλλοντοκτόνες πολιτικές της κυβέρνησης και του απελθόντα υπουργού Κ. Χατζηδάκη είναι γνωστές. Τη σκυτάλη πλέον έχει λάβει ο νέος  Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας. Ο κ. Σκρέκας ήταν τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Νέας Δημοκρατίας, όταν η Νέα Δημοκρατία βρισκόταν στην αντιπολίτευση και έχει διατελέσει υπουργός Ανάπτυξης στην κυβέρνηση Σαμαρά.

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής

 

Προς τον υπουργό Περιβάλλοντος κ. Κ.Χατζηδάκη

ΘΕΜΑ: Απόσυρση του προωθούμενου σχεδίου νέου Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία του Υμηττού.

Κύριε υπουργέ.

To 1978, λίγα χρόνια μετά την κατάρευση της στρατιωτικής δικτατορίας, προωθήθηκε στα πλαίσια της ανασυγκρότησης του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος της χώρα μας, ένα πρωτοποριακό για την εποχή του Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.) για την Προστασία του Υμηττού. Στα πλαίσια αυτού του Π.Δ., το μεγαλύτερο μέρος του ορεινού όγκου κηρύχθηκε Ζώνη Α’ απόλυτης προστασίας ενώ οι εγγύτερες προς τους υφιστάμενους δήμους περιοχές του βουνού, χαρακτηρίστηκαν Ζώνη Β’ όπου επιτρέπονταν η δόμηση εγκαταστάσεων κοινωνικού εξοπλισμού (Σχολεία, αθλητικά και πολιτιστικά κτίρια,  εγκαταστάσεις υγείας, πρόνοιας κλπ.). Το σημαντικότερο ωστόσο επίτευγμα του Π.Δ. του 1978 ήταν η πλήρης απαγόρευση δόμησης κατοικιών.

Τις επόμενες ωστόσο δεκαετίες, αυτό το πλαίσιο προστασίας του Υμηττού, ουσιαστικά ανατράπηκε. Παράλληλα με την δόμηση νόμιμων, νομότυπων ή παράνομων εγκαταστάσεων κοινωνικού εξοπλισμού που έγινε από Κρατικές υπηρεσίες, την Εκκλησία και κυρίως από τους όμορους Δήμους, στην δυτική πλευρά του βουνού, αναπτύχθηκε εκτεταμένη αυθαίρετη δόμηση κατοικιών από ιδιώτες, κυρίως στην ανατολική πλευρά του Υμηττού, ακόμη και σε περιοχές που θεωρούνταν ως δασικές και διακατεχόμενες.

Παράλληλα με όσα αναφέρονται παραπάνω, από την δεκαετία του ’80 καταγράφονται  επανειλημμένες πυρκαγιές στον Υμηττό, οι οποίες καταστρέφουν εκτεταμένες δασικές περιοχές, μετατρέποντας σταδιακά το βουνό σε «κρανίου τόπο» και δίνοντας την δυνατότητα αυθαίρετης  αλλαγής  χρήσης και δόμησης χιλιάδων παράνομων κατοικιών.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες,  θεωρήθηκε αναγκαία η τροποποίηση  του Π.Δ. του 1978, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η δυνατότητα νομότυπης και αυθαίρετης δόμησης κατοικιών στον Υμηττό και να περιοριστεί η δόμηση κοινωφελών εγκαταστάσεων.

Το 2011 εγκρίνεται ένα νέο Π.Δ., το οποίο επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις ανεξέλεκτες νομότυπες ή παράνομες οικιστικές επεκτάσεις  (ιδιωτικές κατοικίες, δημοτικές εγκαταστάσεις κ.ά) και να κλείσει τα ‘’παράθυρα’’του προηγούμενου Προεδρικού Διατάγματος, τα οποία έφεραν το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για την παράνομη οικοδόμηση στις ζώνες προστασίας του Υμηττού. Η προστατευόμενη περιοχή του βουνού αυξήθηκε και η Ζώνη Α΄ επεκτάθηκε σχεδόν πάνω από το 90% της προστατευόμενης περιοχής, απαγορεύοντας οποιαδήποτε χρήση και δόμηση σ’ αυτή. Επιπλέον απαιτούσε την καταμέτρηση των αυθαίρετων κτισμάτων και την κατεδάφιση αυτών για τα οποία είχε εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση. Βεβαίως, το αυστηρότερο καθεστώς προστασίας, μη αφήνοντας περιθώρια σε πολλούς μικροϊδιοκτήτες αυθαιρέτων και Δημάρχους που απέβλεπαν στη νομιμοποίησή τους, είχε σαν αποτέλεσμα την προσβολή του ΠΔ στο ΣτΕ. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, το ΣτΕ ακύρωσε το ΠΔ στους Δήμους που είχαν προσφύγει, όχι γιατί διαφωνούσε επί της ουσίας αλλά γιατί η διαδικασία έγκρισής του θα έπρεπε να προχωρήσει με τη σύνταξη  Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και όχι απλής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, δεδομένου ότι ο Υμηττός επηρεάζει τους κατοίκους ολόκληρου του Λεκανοπεδίου Αττικής.

Kύριε υπουργέ.

Ο Υμηττός βρίσκεται το τελεταίο χρονικό διάστημα στο επίκεντρο σημαντικών εξελίξεων. Η κατάργηση το 2017 του μέχρι τότε ισχύοντος Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) προστασίας του βουνού του 2011 και η αναστολή των κάθε είδους οικοδομικών εργασιών σε κάποιες περιοχές, έχει δημιουργήσει ένα πρωτόγνωρο καθεστώς.

Τον περασμένο Μάϊο, ο πρόεδρος του διαδημοτικού «Συνδέσμου Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού»  (ΣΠΑΥ) παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο «αξιοποίησης» του Υμητού, ενώ παράλληλα λαμβάνονταν πρωτοβουλίες που υπερέβαιναν τα όρια της νομιμότητας, όπως η περίπτωση αυθαίρετης επέκτασης του Προφήτη Ηλία, στην Ηλιούπολη.

Τον περασμένο Ιούλιο, κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΣΜΠΕ για τον Υμηττό με την οποία επιδιώκεται η νομιμοποίηση κάθε είδους οικιστικών αυθαιρεσιών από ιδιώτες ή δημόσιους φορείς (Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης -ΚΥΤ, Νεκροταφεία, Σταθμοί Μεταφόρτωσης Αποριμμάτων κλπ).  Τον περασμένο Αύγουστο, ολοκληρώθηκε η διαδικασία της λεγόμενης «διαβούλευσης» της ΣΜΠΕ και εκτιμάται ότι τους επόμενους μήνες θα προωθηθεί η διαδικασία έκδοσης νέου Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού.

Κύριε υπουργέ.

Από την πληθώρα των ζητημάτων που προκύπουν, θέλουμε να επισημάνουμε την προωθούμενη μέσω της ΣΜΠΕ διατήρηση και επέκταση του υφιστάμενου παράνομου και αυθαίρετου ΚΥΤ στον Υμηττό, στα όρια των Δήμων Ηλιουπολης –Αργυρούπολης. Με την απόφαση 67 /11.2.1998 του ΣτΕ, η κατασκευή ΚΥΤ στον Υμηττό θεωρείται «χρήσις ασυμβίβαστος προς την προστασία και αποκατάσταση της οικολογικής ισορροπίας του Υμηττού». Με τις αποφάσεις 1672, 1676 και 1678/2005, το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε τις  υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες επιχειρήθηκε η νομιμοποίηση των παράνομων εγκαταστάσεων για το ΚΥΤ στον Υμηττό, και δικαίωσε τους αγώνες των κατοίκων της περιοχής.

Το ΣτΕ έχει ήδη αποφανθεί: «το ΚΥΤ επετράπη να κατασκευαστεί εντός της Β’ Ζώνης Προστασίας του Υμηττού, με συνέπεια την κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 24 του Συντάγματος υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την επιδείνωση της κατάστασης αυτού». Ακόμη, το ΣτΕ έχει γνωμοδοτήσει ότι «η εγκατάσταση του ΚΥΤ εντός της Β’ Ζώνης του Υμηττού κρίθηκε ως ασυμβίβαστη με την προστασία της οικολογικής ισορροπίας του βουνού».

Κύριε υπουργέ.

Θεωρώντας ότι η διαδικασία έγκρισης ενός νέου Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού αποτελεί μια πολύ σοβαρή υπόθεση για να περιοριστεί η λεγόμενη «διαβούλευση» μέσα στο κατακαλόκαιρο (15/7-15/8) και να προχωρήσει εν μέσω των περιορισμών που δημιουργούν οι συνθήκες αποκλεισμού λόγω της πανδημίας και που δεν επιτρέπουν έναν ανοιχτό δημοκρατικό διάλογο,

ΖΗΤΑΜΕ

Να μην προωθηθεί προς έκδοση το Σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία του Υμηττού που προτείνεται από την ως άνω ΣΜΠΕ και να γίνει εκ νέου επεξεργασία της με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και τους στόχους που έθετε το Π.Δ. του 2011 για  το δημόσιο συμφέρον και τις κοινωνικές ανάγκες.                                                                                                                                                                                                                                        

Για τις συνυπογράφουσες συλλογικότητες

Θοδωρής Παπαδάτος, δικηγόρος

  • Επιτροπή πολιτών για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος στον Υμηττό
  • Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Ηλιούπολης 
  • Περιβαλλοντικός Πολιτιστικός Όμιλος Αττικής (ΠΕΡΙ.ΠΟΛ.Ο)
  • Κίνηση Πολιτών Ηλιούπολης (ΚΙ.Π.Η)
  • Πρωτοβουλία Πολιτών για την προστασία του Υμηττού
  • Παρατηρητήριο Προβλημάτων Πανοράματος Ηλιούπολης 
  • Επιτροπή κατοίκων
  • Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης
  • Διαδημοτική Επιτροπή για την προστασία του Υμηττού


pdf Ανοιχτή επιστολή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, για το σχέδιο του νέου ΠΔ για τον Υμηττό (193,13 KB)